Цікаве для вчителя

    Відділ освіти виконавчого комітету
    Бердянської міської ради           
    Міський методичний кабінет                                                       
    ЗОШ I-III ст. № 7 Бердянської міської ради
    Запорізької області

План-конспект уроку з музичного мистецтва у 5 - Б класі з теми:

                 « НАРОДНІ ТАНЦІ»
                      


                                                                          Розробка уроку  «Народні танці»
                                                       з музичного мистецтва
                                                                           в 5- му класі  підготувала:
              «старший учитель» вищої категорії
Комякова Г.А.
                                                                                                                       
      




                                                                          
                                                                   м. Бердянськ
                                                                            2016              
Розробка уроку  «Народні танці» з музичного мистецтва в 5 класі
                                    
                            

                                                                                                     Наша славна Україна,
 Наше щастя і наш рай,
 Чи на світі є країна
 Ще миліша за наш край?

                    В. Самійленко
                                                                                  

Мета:

навчальна: познайомити дітей з народними танцями різних країн. Розвивати естетичні смаки дітей, прищеплювати їм любов до української народної музики, повагу до народної музики інших країн;
розвивальна: розвивати вокально-хорові навички, артикуляцію, дикцію хоровий спів у різних темпах, ладах, з різними динамічними відтінками, метро-ритмічне відчуття, творчі навички, навички гри на елементарних музично-шумових інструментах, музичну пам’ять;
виховна: виховувати любов  до музичної діяльності на уроках музики, здатність емоційно сприймати музику, виховувати любов до рідного краю, інтерес до народного мистецтва, виховувати дружні почуття і взаємоповагу між учнями.
Музичний матеріал:   виконання  норвезької народної пісні  «Чарівний смичок»,  повторити пісню: «Козацькому роду нема переводу» композитора М. Балеми на вірші М. Воньо та П. Карася
Наочні посібники: опорна схема теми, музичні жетони для оцінювання,  слова і ноти пісень, презентація з теми «Народні танці».
ТЗН: фортепіано, баян, комп’ютер, мультимедійне обладнання, DVD-програвач, телевізор,   диски з музикою, тексти пісень.
Тип уроку: урок – подорож
Методи і методичні прийоми:
Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація й закріплення вже знань.
3. Проблемно - пошуковий:
Постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов'язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
·        Візуальний: складання кросворду
·        Сугестивний: застосування різних видів мистецтва — музика.
·        Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Хід уроку

І.Організаційний момент
Вхід учнів  під музику.

 Музичне привітання «Добрий день вам, діти».

ІІ. Мотиваційний копонент до навчання.
      Оголошення теми і мети уроку.
  
 III. Актуалізація опорних знань

         Слово вчителя. Кожна країна, кожен народ має свої традиції і свою національну культуру. Сьогодні на вас чекає знайомство з українськими народними танцями.
     Мистецтво танцю сягає своїм корінням глибокої давнини. Танці виникли як прояв емоцій і почуттів людини, що намагалася виразити їх у рухах. Спочатку вона імітувала в танці поведінку тварин і птахів, потім – жести, що відображали певні трудові процеси. Це сприяло розвитку танцювальних рухів. Танці виконувалися із супроводом.
         Група учнів-”істориків”
Народні танці
     1-й учень. Національним танцем українського народу є гопак – своєрідне змагання між танцюристами. Назва танцю походить від вигуку «гоп!». Щоб танцювати цей веселий і запальний танок, треба бути спритним і міцним. Адже гопак – танець, для виконання якого потрібна неабияка фізична сила.
     У минулому гопак виконували переважно чоловіки. Вважалося, що елементи гопака використовувалися в бою. У колінах гопака козаки повторювали рухи вершника, підскакували та крутились у повітрі, відпрацьовували володіння шаблею.
     Зараз гопак танцюють переважно молоді хлопці та дівчата на сцені, під час свят, на весіллях.
     2-й учень. Козачок – веселий рухливий танець, що виник у середовищі воїнів-козаків. Зазвичай це парний танець, де виконавці змагаються між собою в танцювальній майстерності.
     3-й учень. Ритуальний танець аркан виконували чоловіки в колі перед військовими виступами. Танець повинен був перевірити воїна на міцність і витривалість, а хто не витримував і розривав руки піж час танцю, того проганяли з кола.
Слово вчителя. У кожного народу є своя національна музика. В одних випадках вона близька до української, в інших — істотно відрізняється.
Так, російський композитор М.Мусоргський,  написав гопак до опери «Сорочинський ярмарок».

Коротку біографічну  довідку підготувала група учнів-”біографів”

Відомості про композитора
      Модест Петрович Мусоргський (1839-1881) – відомий російський композитор. У дитинстві він жив у маєтку батьків у Псковській губернії. Враження дитинства, проведеного в селі, визначили напрям і характер його творчості. Мати навчала хлопчика гри на фортепіано. Няня розповідала йому народні казки, і хлопчик під їх враженням імпровізував на фортепіано.
     Проте в родині Мусоргських ніхто не сприймав музичні заняття Модеста серйозно. І за сімейною традицією десятирічного хлопця відвезли в Петербург до військової школи. Майже 10 років Модест Петрович успішно опановував військові науки, став офіцером і був прийнятий до Преображенського полку. Але любов до музики перемогла: Мусоргський покинув військову службу і цілковито присвятив себе мистецтву.
     У своїй творчості композитор приділяв значну увагу вокально-хоровій музиці. Він написав такі відомі опери, як «Борис Годунов», «Хованщина», «Сорочинський ярмарок» тощо, вокальний цикл «Дитяча», фортепіанний цикл «Картинки з виставки» тощо.
     Мелодіями українських народних пісень та сценами народного гумору сповнена його опера «Сорочинський ярмарок» за повістю Миколи Гоголя. Музична мова Модеста Мусоргського дуже оригінальна та наближена до живих інтонацій розмовної мови. Твори композитора наповнені яскравими та самобутніми образами.
IV.Засвоєння нових знань
4.1. Організація процесу сприйняття.
         Учитель. Гопак неодноразово використовувався не лише в українській, а й російській оперній і симфонічній музиці.
Пропоную Вам послухати гопак до опери «Сорочинський ярмарок» композитор М. Мусоргський.

4.2. Аналіз прослуханого твору
·        Який характер танцю?
·        Хто виконує цей твір?
·        Яка  Мелодія? (весела , танцювальна)

Саме пісенність, танцювальність та маршовість є спільними рисами, що зближують музику різних народів і допомагають зрозуміти суть їх музичної мови.

V.Визначення практичних завдань уроку.

5.1. Вокально – хорова робота: виконання хорових вправ:  «Звуки музики», «Усміхнись»…
5.2. Слово вчителя. Проста й невибаглива мелодія норвезької народної пісні «Чарівний  смичок». Непересічне значення для правильного співу мають ансамбль і стрій.
У вихованні навичок красивого та виразного співу особлива роль належить таким навичкам, як артикуляція та дикція.
Народна пісня - це твір, який ми чуємо з раннього дитинства і який супроводжує нас все життя. Це пісня, що лунає в наших серцях.

Група учнів-вокалістів (під час співу до виконання включається весь клас).
Виконання пісні «Козацькому роду нема переводу» М.Балеми, М.Воньо та П.Карася

5.3. Релаксація.  Музична фізкультхвилинка.  Виконує весь клас.
5.4. Творчі завдання для учнів

·        Спробуйте виконати рухи цього запального танцю.
·        Танцювальна імпровізація
·         Створення  ритмічного супроводу на дитячих музичних                    інструментах    ( пропоную музику українського танцю «Аркан»).

Слово вчителя. Послухаємо ще  танцювальну музику (музика на вибір учителя).
5.5.Плесніть у долоні, якщо мої слова будуть вдало описувати музику
Учитель : А зараз я прошу Вас поділитися на дві команди... (Учні діляться на команди, добирають назви, під музику виконують вправи, змагаючись між собою. По закінченні вчитель підводить жартівливі підсумки)

VI. Оцінювально – результативний компонент.
6.1.Узагальнення вивченого матеріалу. 
       Підсумки уроку.

Гра «Мікрофон».
Учитель. Зосередьтеся, подумайте, і ви дасте відповідь на запитання, яке я зараз поставлю.

·        Яка тема нашого уроку?
·        Які твори  ми слухали?
·        Назвіть пісні, які були виконані.
·        Музика, яка звучала, називається... (танцювальною)
·        Які характерні риси притаманні народним танцям? (веселі, рухливі, запальні)
 
ДОДАТКОВЕ ЗАВДАННЯ ***Кросворд (Гопак….)








1   Г








Д
О
М
Р
А



2   Д
Н
І
П
Р
О


3   Б
У
Л
Ь
Б
А



4Ш
Е
В
Ч
Е
Н
К
О



По вертикалі                                                     
1.Український народний танець     («Гопак»)
1.  Лютноподібний щипковий інструмент з 3 або 4 металевими струнами. (Домра)
 2. Древня річка України, оспівана в піснях та возвеличень у віршах.     (Дніпро).
3.Білоруськанароднапісня-танець. («Бульба»)
4. Український поет, письменник (поет, драматург, прозаїк), художник, громадський та політичний діяч, фольклорист, етнограф.                                        (Т. Г. Шевченко)

Техніка схвалення (учитель, до класу)

         Як добре, що ви повірили у свої сили і виконали це завдання.
Як чудово, що ви не зупинилися перед труднощами, а подолали їх.
Мені приємно про це сказати, що сьогоднішню тему ви так уважно слухали і тому так добре засвоїли. 

         Я дуже задоволена, що ми всі сьогодні так дружно і злагоджено попрацювали.

         Сьогодні ми познайомилися з народними українськими танцями. А на наступному уроці здійснимо подорож услід за танцями інших народів.


Використана література:
1. Підручник Л. Масол, Л. Аристова 5 клас;
2. Вірш В Самійленко «Наша славна Україна».
Використані фонограми:
Фонограма пісні: «Козацькому роду нема переводу» муз. М. Балеми,
вірші М. Воньо і П. Карася;
Фонограма норвезької народної пісні “Чарівний смичок”;
Фонограма з опери М. П. Мусоргського “Сорочинський ярмарок” - гопак.
Використані матеріали інтернету:
онлайн середовище — сервіси google, енциклопедії для уроків «Музичного мистецтва»;
YouTube – відеофільмМ. П. МусоргськийЯ”, відео танців «Гопак», «Козачок», «Аркан».


Тема уроку:  На гостини до Коломиї



                                                                     
                                                                                           розробка уроку музичного            
                     мистецтва у 4 класі
   ЗОШ№7, м. Бердянськ
    учителя: Комякової  Г.А.
                  

                                                         

                                                          листопад 2015р.

Мета: навчальна: ознайомити учнів з особливостями народної музики Карпатського регіону –коломийки; розвивати вокально –хорові слухацькі навички, артикуляцію, дикцію,  вчитися аналітично мислити; вчитись слухати і аналізувати музику, визначати засоби музичної виразності, за допомогою яких відбувався розвиток музики.
розвивальна: розвивати вокально-хорові навички, артикуляцію, дикцію хоровий спів в різних темпах, ладах, з різними динамічними відтінками, метро-ритмічне відчуття, творчі навички, навички гри на елементарних музично-шумових інструментах, музичну пам’ять.
виховна: виховувати любов  до музичної діяльності на уроках музики, здатність емоційно сприймати музику, виховувати любов до рідного краю, інтерес до народного мистецтва, виховувати дружні почуття і взаємоповагу між учнями.
Музичний матеріал  виконання пісні «Ухтимко» вірші О. Вратарьова, музика О. Злотника, повторення вивчених українських народних пісень: « Сіяв мужик просо», коломийки різного характеру  у виконанні троїстих музик, (легенда) «Троїсті музики»
Наочні посібники: опорна схема теми –музичні жетони для оцінювання, зображення різних музичних інструментів, слова і ноти пісень, презентація з теми: «Коломийки».
ТЗН: ф-но, баян, комп’ютер, мультимедійне обладнання, презентація з теми: «Коломийки»,  DVD-програвач, телевізор,   диски з музикою, тексти пісень.
Тип уроку:Урок подорож
Методи і методичні прийоми:
Інформаційно рецептивний:
а) словесний: розповідь пояснення, опис, бесіда, робота з підручником;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.

2. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже знань.
3. Проблемно - пошуковий:
Постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов'язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.  Візуальний: складання кросворду
5.  Сугестивний: застосування різних видів мистецтва - музика.
6.  Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Хід уроку:
І.Організаційний момент:
Музичне привітання: «Усміхнись до всіх навколо...», поспівки в тональності: До-мажор, ре мажор.

2. Актуалізація опорних знань:

Оголошення теми і мети уроку.
Вчитель. Сьогодні у нас незвичайний урок, ми будемо з вами подорожувати.
Вирушаємо на захід України,   на гостини до Коломиї. Надзвичайно своєрідними тут є природа, побут народу, його звичаї, національне вбрання і, звичайно ж музика: її колорит і музичні інструменти.
Сьогодні ми розширимо свої знання про різні жанри української народної пісенної творчості.
Надзвичайно популярними в Україні є невеликі задерикувато-веселі й сатирично-жартівливі пісні, в яких стисло, але водночас дотепно й образно, змальовується життя народу, його морально-естетичні погляди. Їх називають коломийками.
А допоможе нам перенестися у цей чудовий край  група істориків.

КОЛОМИЙКА – це коротка, найчастіше дворядкова пісня, кожен рядок якої складається з 14 складів з паузою після восьмого складу.

 ПОХОДЖЕННЯ КОЛОМИЙКИ
 Поширеною є думка, що коломийка     походить від назви міста Коломия. Інші вчені вважають, що слово давнього походження і виникло на позначення пісень, що супроводжували український гуцульський танець  - коломийку, основною фігурою якого є коло. З часом коломийки стали виконуватись окремо, без танцю, навіть без музичного супроводу. Вони мають усталену мелодію і можуть бути приспівками до танцю.
Коломийка дуже давня за походженням. Цей жанр мав широке розповсюдження по всій території України. Про це свідчать рукописні збірники (співаник кінця XVIIст.), де маємо закінчені зразки коломийкового циклу.Історія коломийок сягає в давню українську пісенну творчість, побутували у XVII і протягом ХІХ ст., вони живуть і розвиваються  і в ХХтс. Як самостійний жанр. Серйозні дослідження, присвячені цьому жанру, належать І. Франку, Ф. Колессі, М. Грінченкові та ін.

Особливості побудови коломийки
Коломийки мають двопланову будову: образ природи першого рядка за аналогією або контрастом підсилює й емоційне значення думки, висловленої у другому рядку. Іноді перший рядок виконує роль традиційного зачину, зміст якого не завжди повязаний з наступним рядком. У повторах помітна тенденція до уникання подібних  зачинів, що пояснюється публіцистичним спрямуванням більшості сучасних коломийок. Часом дві – три чи більше коломийок обєднуються в одну пісню, яка знов може розпадатися на окремі дворядкові пісні.

Тематична спрямованість коломийок.
У   коломийках розкривається світ дзвінкої краси, чистих, піднесених почуттів, дотепів, жартів – доброзичливих або й дошкульних, вуличних спостережень побутового характеру, глибоких соціальних узагальнень.  
3. Слухання музичного твору:
Вчитель: послухайте коломийку, зверніть увагу на характерні особливості цього жанру (відео – фрагменти).

Вчитель: Вам сподобалася ця музика? Що ви почули, що відчули? (радісна, танцювальна, святкова).
Розповідь про жанр коломийок.
Коломийки виконують переважно з інструментальним супроводом. Причому спів нерідко поєднується з танцем, тому коломийки можна віднести до вокально-танцювального жанру.
Вчитель: Ми вже знаємо що українську музику можна класифікувати на різні групи: наприклад, народні і композиторські, а також за жанровими особливостями, наприклад, жартівливі, ліричні тощо.
Вчитель: Прикладом вокальної музики є пісня, яку ми вивчили  з Вами на тому уроці назвіть її діти …«Ухтимко», тож давайте підготуємо наші голоси для співаночок.
Поспівки.
4.Вокально – хорова робота: повторення пісні «Ухтимко»; українська народна пісня «Сіяв мужик просо»,  Коломийка.
  
Завдання
Ми звикли, що пісні потрібно співати, однак інколи зустрічаються інструментальні твори пісенного плану, тобто в них мелодія ллється як у пісні.

Послухайте наступний твір «Легенда» - відео.

6.   Релаксація.
Музична фізкульт. хвилинка. Виконує весь клас.
Вчитель : А зараз я прошу Вас поділитися на дві команди.(Назви команд…)
7.   Із яким жанром народної пісні ви ознайомилися? Починаємо гру «Мікрофон». 8.Ключове слово до нашого кросворду: коломийка.



8.   Підведення підсумку уроку.

Визначення переможців за кількістю отриманих зірочок.


Закінчилась наша музична подорож. Я сподіваюсь, друзі, що ви неодмінно подружитесь з музикою коломийок  - і вони розповідатимуть Вам ще багато дивовижних історій, розкриють думки та почуття славетного українського народу. Плекаємо разом у своєму серці добро, любов до краси, до природи, до рідної землі.


                          Тема уроку:


Виражально-зображальні музичні інтонації
грудень 2014р..




розробка уроку музики у 3 класі ЗОШ№7 м. Бердянськ учителя музичного мистецтва Комякової Галини Анатоліївни


Мета: Навчальна - Визначити значення виражальних та зображальних інтонацій та їх вплив на музичний твір; сприяти усвідомленню учнями того, що в основі музичного твору лежить головна інтонація зародок мелодії, ритму, динаміки, тембру, тобто основних елементів музичної мови; закріпити навички виразного співу і слухових уявлень; познайомити учнів з творчістю М. В. Лисенко, звичаями нашого народу (обряд щедрування), вивчити пісню: «Добрий вечір тобі, пане господарю»( колядка), «Щеня і кошеня» сл. В. Вікторова муз. Т. Попатенко послухати фрагменти з опери М. В. Лисенко, календарно-обрядові пісні з «Зима і весна», В. Кирейко, «Награвання Лукаша» з опери «Лісова пісня»;

Розвивальна: розвивати музичну пам'ять, відчуття ритму та творчу
уяву;

Виховна-виховувати любов до музики, культуру слухання.

Музичний матеріал: А. Островський «ДО,ре,мі,фа,соль», фонограма пісні, «Добрий вечір тобі, пане господарю»( колядка), «Щеня і кошеня» сл. В. Вікторова муз. Т. Попатенко послухати фрагменти з опери М. В. Лисенко, календарно-обрядові пісні з «Зима і весна», В. Кирейко, «Награвання Лукаша» з опери «Лісова пісня».

Обладнання: Тексти пісень: Добрий вечір тобі, пане господарю»), «Щеня і кошеня» фонограми, фотоматеріал,, мультимедійне обладнання, музичні ілюстрації, музичні інструменти
(баян, піаніно).
Тип уроку:Урок - подорож
Методи і методичні прийоми:
РІнформаційно - рецептивний:
а)  словесний: розповідь пояснення, опис, бесіда, робота з підручником;
б)  наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.

2. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже знань.
3.  Проблемно - пошуковий:
Постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов'язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.   Візуальний: складання кросворду
5.   Сугестивний: застосування різних видів мистецтва - музика.
6.   Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Хід уроку:
І.Організаційний момент:
Музичне привітання: «Усміхнись до всіх навколо...», поспівки в тональності: До-мажор, ре мажор.

2. Актуалізація опорних знань:

Оголошення теми і мети уроку.

-Отож, з вашими чарівними посмішками, з гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і вмінь ми потрапимо у дуже цікаву країну, яку ми найбільше любимо, і називається вона "Музика " А в дорогу із собою візьмемо тему нашого уроку, яку ми розглядаємо: «Виражально - зображальні музичні інтонації».

Давайте пригадаємо з вами, що таке інтонація? ( виразність

Отож, щоб виразно прочитати вірш чи оповідання, нам потрібно звернути увагу на інтонацію( тобто на дикцію - чітко вимовляти слова ), ( підсилювати або послаблювати звучання голосу. А яке значення має інтонація в музиці? ( інтонація передає характер твору, в ній містяться основні елементи музичної мови: мелодія - весела, сумна, наепівна,рухлива; ритм - чіткий; темп - повільний, швидкий; динаміка, тембр).

Ми вже знаємо, що інтонація це основа музики і від її яскравості залежить яскравість музики. Інтонації в музиці можуть бути зображальними та виражальними.
До зображальних інтонацій відносять ті, що зображують різноманітні звуки, шуми та явища навколишнього світу, а до виражальних ті, що передають настрої, почуття та думки людини. Наприклад, зображальні у поспівці «Бім-бом», рух поїзда у
«Попутній пісні» Михайла Глінки. Приклади виражальних
інтонацій: суму пісні «Літо минулося», пустунство, плач і злість у
творі Дмитра Кабалевського «Три подружки», радість в
українській народній пісні «Дівка Явдошка».
3. Зображальні і виражальні інтонації звучать і в творчості
видатного українського композитора М. В. Лисенко.
Коротку біографічну довідку підготувала група істориків

Відомості про композитора.

Народився Микола Лисенко у 1812 році в селі Гриньки на Полтавщини Вже з раннього дитинства він тягнувся до музики, любив слухати народні пісні. Першою вчителькою його була мати, Ольга Єреміївна Лисенко — досить добра піаністка. Згодом його віддали до пансіонату П. Гедуена в Києві, потім — до харківської гімназії, де він навчається також і музики. Фортепіанну гру він проходить під Керівництвом відомих педагогів А. ПаночінітаІ. Вільчека. Перебуваючи в Харкові, він часто виступає на вечорах як піаніст і акомпаніатор.

У 1859 році Микола вступає до Харківського університету, а через рік переводиться до Києва, куди переїжджають на постійне мешкання його батьки. Лисенко поринає у студентське життя: опановує науки, бере участь у таємних сходках, влітку активно записує фольклор.

Захоплення юнака поезією Тараса Шевченка згодом переростає у глибоку любов до його натхненної творчості. Палке й гостре слово Кобзаря виховує Лисенка як громадянина і митця.

Вже у студентські роки Микола Віталійович збирає довкола себе любителів музики і організовує студентський хор, репертуар якого складається переважно з українських народних пісень, записаних і опрацьованих Лисенком.

Закінчивши природничий факультет університету і захистивши магістерську дисертацію, Лисенко вирішує повгязати свою долю з музичним мистецтвом. У студентські роки він не припиняв заняття з фортепіано, робив перші спроби в композиції.

Протягом двох років (1867—1869) Микола Віталійович навчається у Лейпцігській консерваторії— одному з найвідомішиху Європі навчальних музичних закладів. Його вчителями були відомі педагоги І. Мошелес, К. Рейнеке, Е. Венцель, Е. Ріхтер та інші. Він завершив повний курс фортепіанної гри і пройшов історію музики йусі теоретичні предмети. Екзаменаційна комісія визнала гру випускника Миколи Лисенка гідною відзнаки і дала йому право на гастрольні подорожі по Європі.
цикли «Веснянки», «Купальська справа», «Колядки та щедрівки», «Весілля».

Новою сторінкою в його вокальній музиці стали романси на вірші Г. Гейне, І. Франка, Лесі Українки, Дніпрової Чайки, Олександра Олеся та інших. Такі романси, як «Коли настав чудовий май», «У мене був коханий, рідний край», «Місяцю-князю», «Безмежнеє поле» стали класичними зразками української дожовтневої музики. З великих форм композитор пише кантату «На вічну пам'ять Котляревському», опери «Пан Коцький», «Зима й Весна», «Сапфо» (про долю давньогрецької поетеси). Тоді ж було створено ряд мініатюр для фортепіано (опуси 37—41).

Події 1905—1907років — першої революції— сколихнули суспільне життя України, вплинули на літературний і мистецький процес. Незважаючи на досить похилий вік (понад шістдесят років), Лисенко палко відгукнувся на цю подію. Композитор пише хор «Вічний революціонер», солоспів «В грудях вогонь», згодом оперу-сатиру «Енеїда», музику до драми «Остання ніч» М. Старицького. Митець створює також ряд ліричних мініатюр на слова Дніпрової Чайки, Олександра Олеся, М. Вороного — «Єрихонськарожа», «Айстри», «Нічого, нічого», кілька хорів, фортепіанних п 9єс та оперу-хвилинку «Ноктюрн».

Помер М. В. Лисенко 6 листопада 1912року. Його поховано на Байковому кладовищі у Києві.

4.   Прслуховування музичного матеріалу:

фрагменти з опери М. В. Лисенко, календарно-обрядовї пісні з «Зима і весна», В. Кирейко, «Награвання Лукаша» з опери «Лісова пісня» - слухання аналіз музичних творів.
5.   Вокально - хорова робота. Повторюємо правила співу.
Вивчити пісню:
«Добрий вечір тобі, пане господарю»( колядка), Повторити пісню «Щеня і кошеня» сл. В. Вікторова муз. Т. Попатенко.
Повторення вивчених пісень.
6.   Релаксація.
Музична фізкульт. - хвилинка. Виконує весь клас.



Запитання до кросворду: М. ВЛисенко




1)Хто був першим вчителем композитора?......................... (мати);

2) Де народився Микола Віталійович?............................ (с.Гриньки);

3)Де відбувалося початкове музичне навчання, в якому місті?...(Києві);

4) На якому інструменті навчався Микола?......... (фортепіано);

5)Назвіть прізвище відомого музичного педагога, що навчав
Лисенко?.........
                                                                                                               (Вільченко);
6)Частенько виступав на вечорах в якості? (акомпаніатора);
7) Коли розпочав композитор запис фольклору?............... (влітку);
8)Більшість репертуару складалося із яких творів? (народних);
9)Основний жанр вокального мистецтва............................ (пісні);
10)Творчістю якого поета захоплювався композит.?(Шевченко)
11)Назва опери:................................................... (Наталка Полтавка);
12)Вищий музичний навчальний заклад?............. (консерваторія);
13)Назвіть один із вокальних жанрів.................................. (романс).
7.   Узагальнення та систематизація знань.

Шановні учні, щоб у вашій свідомості залишилось поняття головного носія нашого розуміння змісту музики і мовлення пропоную ваш улюблений кросворд: ключове слово - Микола Лисенко.
8.   Давайте поділемо зал на дві команди (назви команд...) Гра «Мікрофон»
9.   Підведення підсумку уроку.

Визначення переможців за кількістю отриманих зірочок.


Закінчилась наша музична подорож. Я сподіваюсь, друзі, що ви неодмінно подружитесь з музичною виражальною та зображальною інтонацією - і вона розповість Вам ще багато дивовижних історій, розкриє думки та почуття славетних композиторів і видатних виконавців.

Немає коментарів:

Дописати коментар